Tuesday, September 18, 2012

ayah, ibu, anak


ok, sekaang ni kira aku di tahap keempat lah ni..hehehehe

hari tu, aku bertegas dengan pendapat aku pasal hal pergi interview uitm tu
lagi-lagi bila saudara mara cakap "susah nak dapat interview tu"

aku terdengar ibu cakap "susah nak cakap dengan orang dah besar ni"

heheheheh, aku gelak je
memang ibu ayah boleh bagi nasihat
yelah diorang pun niat nak bagi jalan paling mudah untuk anak-anak
ya, aku faham

tapi, si anak pun ada dia punya "goal" tersendiri

dengan ibu bapa aku ni senang, sebab ayah ibu jenis yang tak suka paksa anak tentukan jalan hidup
tapi, aku faham juga, sebagai ibu bapa, dia nak yang terbaik dan paling penting termudah untuk kita

kalau dengan ibu ayah, kalau aku berselisih pendapat dengan diorang, aku buat macam ni,
1) terangkan dengan rasional pendapat kita
2) terangkan kita punya jalan ke arah matlamat kita
3)gunakan suara yang lembut, tapi kena ada ketegasan
4) jangan nampak kita ragu-ragu dengan matlamat kita

selalunya, aku menang
kalau aku kalah, maksudnya aku nampak alasan ibu ayah lebih rasional berbanding aku

dan aku percaya komunikasi dua hala
aku bagitahu apa impian aku, apa rancangan aku
kalau takde rancangan, aku akan cakap "akak main terjah je"
kalau aku ada masalah, walau sekecil  kes printer aku buat hal pun aku report dengan ayah ibu
sebab, ayah ibu tu keutamaan kita, orang penting dalam hidup
jadi kenalah berkongsi suka duka segala kan?

p/s" alhamdulillah, ayah is getting better, muka pun dah berseri balik, still, kena haemodialisis
ramai tanya ayah sakit apa
banyak sakit ayah..........

0 orang mengutuk:

 

(c)2009 belog se-kupang dua. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger