Thursday, April 12, 2012

antara dua jalan

menopang dagu
menghantar pandang ke langit kelam

senyum

teringat zaman masa pakai skirt
sapu tangan selit pada pinggang skirt
dan otak hanya perlu fikir
"nak main basikal ke nak main zero lubang tikus"

senyum kelat

enam belas tahun berlalu
dah dewasa
banyak perkara besar kena fikir

assignment bertimbun
thesis yang perlu dimulakan segera
kumpul data projek
lab report

dan tiba-tiba
"nurin, permohonan upm, ukm untuk master dah bukak"

Allah, awalnya dah buka
ini kemasukan bulan september
aku masih lagi menimbang-nimbang

aku pilih untuk sambung belajar
sebab usia yang masih muda
semangat yang menyala-nyala
akal yang masih segar
takde komitmen
sayanglah kalau tak sambung
satu perkara yang elok untuk ada tamak ialah tamakkan ilmu

aku juga berangan fikir hendak masuk unicef atau badan volunteer yang lain
saja, untuk merasa benda baru,
sebelum melangkah masuk ke alam post-grad

tapi, satu apa pun aku tak buat lagi
borang permohonan tak hantar
borang online kemasukan untuk post grad pun aku hanya lihat sahaja

masih menimbang-nimbang

dah dewasa, masa sibuk nak merencana masa depan
dan aku bukanlah orang yang "tunggu dan lihat"
aku jenis orang yang kena berusaha dan bertawakal
kalau guna tunggu dan lihat, aku tidak bernasib sebaik itu

p/s: untuk pengetahuan pembaca, tuan belog sekarang menggunakan konsep "monolog dalaman" dan konsep "mengingat dan menegur diri sendiri"..kalau nak ambil pengajaran dari apa yang ditulis, silakan

0 orang mengutuk:

 

(c)2009 belog se-kupang dua. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger