Saturday, September 22, 2012

unconditional love

assalamualaikum

siapa baca berita harian hari ni??

tadi aku baca pasal kisah encik Abil dan isterinya Fauziah



encik Abil sanggup berhenti kerja, nak jaga isterinya. Puan Fauziah mengalami kerosakan saraf otak akibat serangan asma yang kronik

UNCONDITIONAL LOVE

sejujurnya, aku percaya unconditional love ni berlaku antara ayah dan ibu kepada sang anak SAHAJA
jujur aku cakap, aku agak meragui cinta tanpa syarat antara
-anak kepada ibu bapa
-suami kepada isteri
-isteri kepada suami

skeptik? oh yes...

oh, kira kau skeptik lah kisah encik Abil-Puan Fauziah ni?

eh, tak lah.. aku bedoa agar cinta encik Abil untuk Puan Pauziah biar tak berpenghujung
biar Syurga kedua-duanya, sebab dugaan yang dihadapi teramat hebat

jadi kenapa aku skeptik pasal unconditional love?

jujur aku kata aku meragui orang yang kata sayang pada aku
paling aku ragui ialah sejauh mana aku boleh bertahan atas nama cinta

bayangkanlah, yang paling kau cinta, suami atau isteri kau tiba-tiba lumpuh
tak boleh bergerak
tak boleh beri nafkah zahir, batin
kau mampu jaga sampai akhir hayat?
jaga orang sakit ni, bukan setakat uruskan makan-minum-pakai-berak-kencing tau
kau kena tahan dengan karenah emosi dia, sebab orang sakit ni selalunya akan kurang 'waras;
they tend to lose their confidence, even blaming themselves
jaga orang sakit, kau sendiri kena kuat fizikal, emosi
bak kata ayah aku, bukan tunjukkan simpati, tapi kena show that you care about them also

dan bayangkanlah, suami/isteri kau kena degenarative brain damage
progressive parkinson ala-ala cerita love and other drugs tu
bayangkan dia akan beransur hilang keupayaan, jadi macam budak-budak
tak ingat kau, tak ingat yang korang sangat cinta antara satu sama lain

kalau tiba-tiba tunang kau accident, lumpuh
will you marry him/her despite of his/her disability?

cakap mulut senang, cuba berpuluh tahun akan datang?

ada orang nak somebody yang susah senang bersama
but will you become the somebody for that person, even he/she is paralyse/having brain disfunction

mungkin, kalau lelaki, bolehlah kahwin lain, tapi masih boleh jaga isteri yang sakit tu
kalau perempuan pula?
berapa ramai boleh tahan....

i've been questioning about this, doubt myself
sejak akhir-akhir ni, aku banyak terfikir
boleh ke aku bertahan
yalah, mungkin dalam bertahun lagi, fasa perkahwinan tu akan tiba juga
dan perkahwinan tu bukan untuk manis rasa cinta sahaja
tapi pahitnya hidup dan dugaan, yang boleh datang dalam banyak bentuk

kalau orang tanya, sudah bersedia jadi isteri?
bukan setakat kehandalan di dapur
bukan setakat kerajinan menguruskan rumah
bukan setakat sayangkan budak-budak
tapi lebih dari itu

sebelum menerima cinta orang lain,
tanya diri sendiri, kalau dia lumpuh, sakit teruk, kalau dia muflis, kalau dia hilang waras, kalau dia kudung
kau masih lagi di sisi dia?
you have a choice: leave or stay. what is you choice?

cinta itu tanggungjawab..itu kesimpulan yang sangat berat
manisnya cinta itu sekejap, bila pahit datang nanti, bersedia kah kau?

KISAH ENCIK ABIL-FAUZIAH

berbalik kepada kisah pembukaan tadi, kalau nak tolong Encik Abil dari segi bantuan kewangan

Nama : Abil Fikri Ahmad
Bank: CIMB Bank
Account No: 0506-0040577-52-1
H/P No : 016-2634258


sumber: sini  

Kisah Encik Abil ni boleh baca di sini. bukan calang-calang suami boleh berkorban hebat jaga isteri sebegitu rupa. moga di kurniakan kesabaran yang kuat, moga dikurnia syurga kedua-duanya
ketika sihat
 

0 orang mengutuk:

 

(c)2009 belog se-kupang dua. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger