Friday, December 3, 2010

mencari identiti sendiri

assalamualaikum

sepatutnya, dalam umur 20 tahun ni, ramai yang cakap dah ada identiti sendiri. betul ke?

aku tak rasa pun begitu

hidup ini, Allah bagi chance nak duduk atas bumi ni, bukan saje nak suruh kita lepak2, makan cikedis, tengok cerita korea, usha awek..bumi ni penuh dengan tipu daya dan permainan. bagi seorang muslim, bumi ni highway nak balik ke kampung akhirat.
mesti tertanya, so, apa kena mengena dengan identiti diri?

ok, ni aku punya pendapat. remember, i'm no angel, neither an ulama.

selagi kita hidup, kita perlu membaiki diri. dari buruk ke baik, ke lebih baik. definisi baik kat sini, aku takrifkan ikot skema Allah dan rasul. follow apa dalam Al Quran dan As sunnah. bukan nya ikot majalah Cleo edisi bulanan mahupun majalah Dara.com.

dan bercakap tentang identiti, seharusnya, identiti seorang muslim ialah apa yang telah digarskan Allah. Allah bagi manual kehidupan yang cukup lengkap, tambah pulak dengan sunah Rasulullah S.A.W, patutnya kita ikut. percayalah cakap aku, hidup lagi tenang kalau ikut.

jadi, hidup ini, perlu sentiasa membaiki diri...

dan aku, bukan masih mencari identiti, tapi sedang membina identiti mengikut apa yang Allah dan rasul bagi.

nak jadi baik tu sakit, sakit sangat...harap2 berbalas di akhirat..

0 orang mengutuk:

 

(c)2009 belog se-kupang dua. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger