Sunday, August 5, 2012

teksi!

sepanjang sem khas ni,
aku tumpang kolej kawan dari ahad petang sampai rabu pagi
tiap-tiap minggu lah aku musafir kurang 2 marhalah dengan ktm
sampai stesen midvalley, aku ambil teksi ke kolej

dulu masa mula-mula kelas dulu, aku naik bas juga dari mid.
bila dah masuk bulan ramadhan, eh, bukn, bila terasa penatnya berjalan dari pondok bas ke kolej 5, aku terus bermurah hati nak tambah pendapatan pakcik pakcik teksi

panjangnya mukadimah *sigh

aku suka sebenarnya naik teksi.
iyalah, satu, sebab aku tak payah susah-susah naik bas
lagi satu, aku suka berborak dengan pak cik teksi
*dasar mulut murai

seronok tahu, berborak dengan orang yang kita tak kenal
macam-macam cerita boleh kongsi sepanjang perjalanan yang beberapa minit tu
tapi, ada je pak cik teksi yang senyap sepanjang jalan, jadi aku pun senyap sahajalah, melangut pandang luar

tadi, aku naik teksi ni,

pak cik: balik dari shopping ke dik?
me: taklah pak cik, saya dari rumah ni
 *sambil betul beg balik kampung **sambil hati kata "amboi, pakcik, beg besar macam ni pakcik kata shopping
pakcik: kampung kat mana
me: seremban, eh, rembau *see, aku still tak dapat nak biasakan cakap aku duduk rembau

pakcik: oh, ayah saya dulu duduk seremban, dekat labu, kadang-kadang datang jugak rembau tu dulu
me: oh, sekarang duduk kl je lah, pakcik
pakcik: haah, yelah, senang cari rezeki kat kl
me: yalah, rembau tu, bukannya ada apa sangat pun
pakcik: sesuai orang nak pencen

ok, aku malas nak taip sesi dialog. pakcik tu cerita lah, senang lah orang kerja kerajaan (merujuk kepada ayah aku), bila dah pencen tak payah susah, pencen masuk. aku senyum aja
pakcik ni ceritalah, dulu dia kerja berat, susah nak puasa penuah, iyalah, penat, haus.(aku suspect dia dulu kerja buruh, kot)
bila dia jadi pemandu teksi, dia dapat puasa penuh, hantar anak bini shopping

aku terfikir, susahnya lah ya hidup susah, iman nak kena kuat,
nak kena cari nafkah, nak jaga ibadah lagi
lagi-lagi hidup zaman duit itu raja

kita yang hidup senang ni, ibadah pun malas....

tambang teksi: rm 7.40, mahal? alah, anggap kita tolongorang cari nafkah, insya Allah, dapat balasan yang baik

dan, aku suka naik teksi sebab
pak cik teksi akan kata "pak cik doakan anak ni habis belajar, cepat dapat kerja"

aku suka orang doakan aku ^^

0 orang mengutuk:

 

(c)2009 belog se-kupang dua. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger