Wednesday, October 13, 2010

berbangga lah jadi orang melayu!!

..assalamualaikum...

masa tengah2 "blog-walking" (memang hobi saya), saya singgah lah sebentar dekat blog ni, adifstory.blogspot...salah satu entry yang menarik perhatian ialah " when you're think big" (eh, ni ke tajuk nya??alah, malas lah nak buat link).. ceritanya pasal seorang anak melayu, wearing those all branded thingy, speaking english, complainin our HOT weather dan perasan orang KL...padahal budak negeri lain...aigoo...ape cer???

sebelum pape hal, mari saya checklist diri dulu..(diagnos diri dulu sejauh mana kemelayuan anda)

1. bahasa melayu

kalau mereka yang kenal siapa nurin farhanah bt norzaiwin, sudah tentu tahu yang dia memang fasih dalam bm..ye, kadangkala berbahasa inggeris dalam beberapa siri perbualan dengan rakan2..kalau tulis blog/ status fb/status twitter (atau yang sewaktu dengannya) suka sangat guna bahasa inggeris...

hakikatnya...

saya suka sahaja guna bahasa melayu, dan meletakkan bahasa melayu, bukannya bahasa malaysia..lantaklah, pihak kerajaan kata bahasa malaysia, tapi bagi saya, bahasa saya ialah bahasa melayu...(saya rasis???tidak, tapi ini pendapat saya)..saya guna bahasa inggeris sebab nak latih lidah untuk bahasa kedua itu..saya tahu, saya bukannya fasih dengan loghat2 amerika, england...itu sebab kena berlatih dan sesuaikan diri..
dan, kalau tanya kawan2 baik saya, saya kadang2 terkeluar loghat negeri sembilan juga..hihihi

2. lagu melayu

banyak dengar lagu inggeris, banyak nyanyi lagu inggeris..
hakikatnya..
saya rasa lagu melayu sekarang dah ke arah ke-indon-an..saya pun kurang dengan lagu2 ala2 sentimental-jiwang-overboard..saya suka lagu rancak  buat peneman study, lagu2 keagamaan dalam kedua2 bahasa buat pembersih jiwa...

3. pakaian..
okay, saya memang tak suka berbaju kurung, saya mengaku...sebab: saya tak suka pakai kain (saya ni ganas orangnya).. tapi saya tetap menghargai kehalusan jahitan, tenunan masyarakat melayu, sangat cantik dan berseni...

4. bahan bacaan
memangalah, saya banyak baca karya inggeris, tapi saya suka je baca antalogi sajak, pantun, cerpen..saya tidaklah fanatik dengan karya2 sasterawan2 malaysia, tapi saya suka je membaca kalau ada masa lapang..indah sebenarnya lenggok bahasa orang melayu,penuh kiasan yang halus,
tapi, sekarang ni, saya memang kurang lah dengan novel2 cintan melayu (inggeris pun sama)...

5. asal negeri

den banggo ngaku den ni ongang nogori...suko den jo nak koba, biar 1 malaysia ni tahu yang den memang asal nogori..huhuhu
biarlah saya merantau di negeri orang sekalipun kurang fasih dengan loghat nogori, kl dah jadi tempat tinggal sejak umur 16 tahun, saya tetap berdarah negeri sembilan, bersuku biduanda, asalnya dari Rembau, Negeri Sembilan,


pasukan pemantun



MELAYU TAK NAK MENGAKU MELAYU


 ni memang dah banyak kes dah...tak payah pergi luar negara, kat kl ni pun dah banyak tak macam melayu lagilah...yang kelakarnya, perangai melebihi mat salleh, tapi bila speakin, hampeh je...yang perasan orang kl pure pun ada, tapi bila bercakap keluar jugak loghat negeri lain...kelakar je.manusia oh manusia..

sebenarnya, tak kisah lah, kita ni fluent in english, korean, japan or french, yang penting, dalam jiwa kita tetap melayu...kalau dah lidah memang biasa dengan belacan, budu, tempoyak, jangan tak mengaku melayu...tak salah kalau kita suka keju, pizza, hamburger, spaghetti or blueberry cheesecake, tapi jangan lupa keenakan nasi lemak dan masak lemak cili padi...tak kisah kalau kita suka baca shakespeare, woodsworth (alahai, tim ni lupa lak), tapi jangan lupa baca hikayat hang tuah, pantun budi, dan lenggok merdu gurindam...

anak melayu itu,
sederhana orangnya,
besar jiwanya,
tinggi budinya,
indah bahasanya,
kuat tekadnya,


p/s: seperti biasa, kalau rasa entri ni offensive, sila pergi ke entri yang lain...

2 orang mengutuk:

budak kecik said...

ko mmg ganas bila jln...
nk2 bila tgk ko pakai kain yg sempit.
mmg nmpk keganasan ko.heh
peace...

bukan penggoda said...

weh. ini pasukan pemantun mktb aku kot. wakaka.

 

(c)2009 belog se-kupang dua. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger