Tuesday, June 19, 2012

cloning

lepak kejap

esok exam last paper, bro!

kalau baca pasal cloning ni
bila aku tengok argument diorang yang sokong, bantah

anyway, it's all about ethics
and ethics based on what they believe is true

ada orang consider embryo yang baru 2,3 hari tu as human being
ada tu consider masa zygote tu lagi as a human being (gila kritikal)

teringat ibu cakap
"akak nanti jangan lah buat cloning2 manusia ni"

but, it depends on ethics, on what you believe what's right or not
kalau aku senang je, believe what Islam what had thought
jaga nasab keturunan, jadi cloning manusia, let say aku nak anak aku macam aaron aziz, aku amek cell aaron pastu letak kat aku punya ovum
tak boleh, bro, zina pun diharam sebab salah satunya penyebab kecelaruan nasab keturunan

so, regarding the killing-embryo-no-matter-how-old-embryo-it -is-illegal stuff,
aku baca dekat sini

Menurut para doktor, peringkat sebelum berbentuk ialah peringkat dari hari pertama hingga 40 hari seseorang itu mengandung. Majoriti para fuqaha’ berpendapat pengguguran yang dilakukan diperingkat ini adalah makruh dan disyaratkan dengan tiga syarat iaitu persetujuan daripada kedua suami isteri, tidak mendatangkan bahaya dan kenyataan daripada dua orang doktor pakar yang adil.


so, lepak lagi, baca lagi (nurin, ko ade exam esok, ni bukan masuk exam pun)

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-67 yang bersidang pada 22 Feb 2005 telah membincangkan Hukum Pengklonan Terapeutik Dan Penyelidikan Sel Stem (Stem Cell). Muzakarah telah memutuskan bahawa:
  1. Pengklonan Terapeutik untuk tujuan rawatan perubatan seperti mencipta sel-sel tertentu atau menggantikan organ yang telah rosak dengan mengambil kira langkah-langkah sempadan yang dibenarkan oleh syarak adalah diharuskan.
     
  2. Harus menggunakan embrio yang disimpanbeku atau lebihan embrio dari proses persenyawaan di luar rahim (IVF) untuk tujuan penyelidikan dengan syarat mendapat persetujuan pasangan suami isteri yang menerima rawatan dan kajian tersebut dilakukan sebelum mencapai tahap 'alaqah (blastocyst).
kalau nak tahu lebih lanjut

baca ini dan ini

0 orang mengutuk:

 

(c)2009 belog se-kupang dua. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger