Friday, November 19, 2010

persepsi orang

lagu: paramore-playing go0d.. (dia taruk god sebenarnya)


assalamualaikum


hmmm...aku tengah dengar lagu ni, latest single from paramore. yup, controversial title (nak cakap pasal ni, judge sendiri), still the lyrics are good (my opinion), the mv too (gosh! hayley wif pink hair and carrot-like-microphone!)..


cakap jugak lah pasal tittle ni..here goes:


houlier than thou


pernah dengar ni? tak pernah? statement atas ni bermaksud lebih agung, suci dari kamu. selalunya, orang akan perasan yang dia lebih baik dari semua orang..tu lah datangnya tajuk playing god tu. acting macam sempurna.
it's kinda metaphore, tapi, yes, kita jangan sekutukan ALLAH.. omputih, paham2 je lah..kalau tukar tajok kan baguih...tukarlah ke playing good


still, the lyrics tak sekutukan pun, ni part korus:

You don't have to believe me
But the way I, way I see it
Next time you point a finger
I might have to bend it back
Or break it, break it off
Next time you point a finger
I'll point you to the mirror



ok, kan aku nak cakap pasal persepsi orang. people tend to point fingers, cakap ko ni salah, ko ni teruk, masuk neraka, ko ni rosak akhlak, ko ni mesti dah hancuss, yada,yada....kan?
jangan cakaplah, korang tak buat, aku pun kadang2 buat part time melabel orang ni.tapi, aku tak label orang ni rosak ke apa, aku tend to cuba faham, hamba Allah tu macam mana, so, kalau nak mingle tu takdelah tersalah channel (faham tak? tak faham? takpelah)


it's not good to label orang ni rosak akhlak, tak solat, masuk neraka (seyes, aku tak pernah cakap manusia macam tu). kau pernah tahu ke budak2 tepi jalan tu solat cukup ke tak, tapi sesedap rasa sahaja kau kata diorang rosak akhlak. and aku tahu makcik2 suka kutuk budak free hair rosak akhlak, padahal anak sendiri tu pakai tudung tapi perangai Allah je tahu..


yup, yang salah, tetap salah, tapi ada kau pergi tolong betulkan diorang?
apa kau buat selain kutuk orang?
kau dah bagus sangat?


You don't deserve a point of view
If the only thing you see is you



yup, aku sokong lirik paramore ni (same song). kalau kau nampak kau sahaja betul, no need to comments, your view are bias, your judge are unfair.konsep houlier than thou ni merosakkan masyarakat sebenarnya. okey, kita semua benci kes pembuangan anak, marah kan?geram kan? then, apa yang dah kita buat untuk membanteras kes ni? NOTHING! kita keji orang tu buang anak, tapi masa si ibu tu pregnant, ada bagi support? ada tarik balik budak tu ke jalan Allah? NO!  dan kalau dia tak buang, dia nak jaga, ada kau layan anak yang tak berdosa (ayat dari makcik2) tu sama rata dengan anak halal? HELL, NO! kutuk, keji, cela, tapi kau boleh lepak tengok maksiat depan mata, kan?


huh, aku agak kasar bahasa hari ni..dan seperti point finger. tapi, bagi aku, kalau mencela dan mengeji, baik senyap dan fikir camne cara nak selesai masalah.. 


Next time you point a finger, I might have to bend it back, Or break it, break it off

1 orang mengutuk:

Anonymous said...

solat jangan tak solat

 

(c)2009 belog se-kupang dua. Based in Wordpress by wpthemesfree Created by Templates for Blogger